Posted in Börja blogga

Nå kunderna långsiktigt med marketing automation

Nå kunderna långsiktigt med marketing automation Posted on 11th november 2021

Vare sig du driver en blogg, webbshop eller har ett annat slags företag måste du ha en god relation med dina kunder för att lyckas. Som företagare kan det vara svårt att nå kunderna genom det konstanta informationsbrus som omger oss idag. Med marketing automation har du mycket större möjligheter att verkligen lyckas. Förutom att du också sparar mycket tid.

Marketing automation

Hur bygger du bäst upp en kundrelation? Genom att möta kunden utifrån deras personlighet och behov. En kund söker sig till en blogg eller ett företag för att få ut någonting. Kunskap, en särskild tjänst eller en produkt. Men alla kunder vill inte ha samma tjänster eller bli bemötta på samma sätt. Att bemöta alla kunder med samma utskick, med samma erbjudanden och på samma sätt, hjälper dig inte att bygga en långsiktig relation. Det är just långsiktiga relationer som är viktiga för dig som företagare. Det gäller vare sig du driver en sajt eller primärt har en fysisk butik. Marketing automation är ett smart och mycket effektivt sätt att bygga relationer. Det handlar om att du automatiserar din marknadsföring, men utgår från kunddata. När en person går in på din hemsida kommer personen per automatik att lämna information om sig själv. Vad den köper, vilka exakta sidor som den är inne på, hur länge den är där och liknande uppgifter. Med marketing automation kan du använda denna data till din fördel. Gå in på Rule och testa deras marketing automation verktyg helt gratis. Rule har en användarvänlig plattform som inte kräver att du kan något om marketing automation i förväg för att lyckas.

Bygga kundrelation

Hur kan du då använda marketing automation för att bygga kundrelationer? Genom att veta vad dina kunder tycker om, vilka preferenser de personligen har och hur deras köpmönster ser ut, kan du lättare ge dem bra erbjudanden. Det absolut viktigaste är faktiskt ett bra erbjudande. Kunderna kommer till din sajt utifrån att de vill ha någonting. Då är det bättre att du kan individualisera dina erbjudanden så att rätt person får rätt erbjudande. Rent av i rätt tid. Du kan använda kunskapen väldigt smidigt och effektivt i både nyhetsbrev och SMS. Du vill ju att alla som får ditt nyhetsbrev verkligen läser det, vilket är riktigt svårt i dagens värld. Dina kunder överöses av reklam och ett konstant mediabrus. Men om du alltid har erbjudanden som är av intresse för kunden personligen, så blir det mycket intressantare för dem att verkligen läsa ditt nyhetsbrev. Om en kund bara brukar köpa hundsaker hos dig, men aldrig någonting med hästar, så är det smartare att erbjuda intressanta hundartiklar än att skicka ut nyhetsbrev och SMS kring hästtäcken och träns. Det gäller oavsett vilken tjänst eller produkt som du säljer.

magnetism